Druk offsetowy to metoda druku przemysłowego, z którą spotykamy się najczęściej. Nadaje się bowiem do zróżnicowanych zleceń – z jej pomocą można wykonać m.in. ulotki, plakaty, kalendarze, broszury i wiele innych. Jak przebiega drukowanie offsetowe i do czego najlepiej się nadaje?
Co to jest druk offsetowy?
Mówiąc prosto, druk offsetowy to forma druku płaskiego, która polega na przenoszeniu farby na podłoże z wykorzystaniem lekkiej aluminiowej matrycy. Do tego celu wykorzystuje się specjalny cylinder pokryty gumą – na jej powierzchni odbija się nadruk z formy drukowej, który następnie zostaje przeniesiony na papier.
Istnieją dwa rodzaje druku z użyciem tej metody. Są to:
- druk zwojowy – wykorzystujący papier w rolce, który jest rozwijany w miarę zadrukowywania,
- druk arkuszowy – wykorzystujący papier w arkuszach.
Maszyny poligraficzne do druku offsetowego stosują paletę CMYK, czyli zestaw czterech podstawowych kolorów farb drukarskich (odpowiednio cyjan, magenta, żółty i czarny). Każdy z kolorów nanoszony jest za pomocą osobnego cylindra. W niektórych drukarkach wykorzystuje się także piąty cylinder, który może służyć do tworzenia nadruków w kolorach spoza palety CMYK.
W druku offsetowym główną rolę odgrywa przyciąganie oraz odpychanie wody. Matryca zostaje pokryta specjalną substancją hydrofobową, która odpycha cząsteczki wody i zarazem przyciąga oleiste barwniki. Pozwala to na skuteczniejszą absorpcję farby. Substancją o dokładnie przeciwnych właściwościach (oleofobową i hydrofilną) pokrywa się te elementy matrycy, które mają pozostać niezabarwione.
Technologia wykorzystywana w druku offsetowym pozwala na uzyskanie wielobarwnych, wysokiej jakości nadruków o intensywnych kolorach. Dodatkową zaletą tej metody jest możliwość wykorzystywania różnych rodzajów papieru – w tym np. sztywnego kartonu czy papieru powlekanego. Co więcej, wykonany nadruk cechuje się wysoką trwałością i może zostać poddany dalszej obróbce.
Ze względu na to, że każdy wydruk wymaga przygotowania osobnej matrycy, druk offsetowy jest opłacalny głównie w przypadku zleceń o dużych nakładach – takich jak np. ulotki czy inne materiały promocyjne.